РЕКЛАМА


"Използвай преди...". Купувачите вече спокойно могат да пренебрегват този надпис върху етикетите. Млада латвийка откри начин, който показва до колко е пресен всеки продукт.Необходимо е само етикета да бъде докоснат с ръка.

"Този етикет се променя в зависимост от вида на пакетирания продукт. Целта е той да  показва колко е прясна храната. Използвала съм желатин, който е поставен върху неравна повърхност. Избрах желатин, защото той е естествено вещество, разпада се  със същата скорост като храните. В началото желатинът е твърд, а когато започне да остарява, той се превръща в течност. Тогава се усещат и грапивините в долния слой. Това означава, че храната вече не е годна за консумация", разказва Солвейга Пакстаит.

Идеята се появила случайно. Солвейга работила върху дизайна на хранителни продукти за слепи. Тогава решила, че „езикът" на незрящите може да намери приложение и в света на зрящите. Младата изобретателка открила и начин как да удължава или да съкращава годността на желатина.

"Концентрацията на желатин определя продължителността на неговата годност. Ако се увеличи съдържанието на желатин, това означава, че ще отнеме по-дълго време той да се разпадне. На млякото, например, периодът на годност е кратък. Тогава и желатинът в етикета ще бъде по-малко", обяснява тя.

Тези етикети ще бъдат еднакво полезни и за зрящи, и за незрящи. Те ще показват качествата на всеки продукт по всяко време и ще разкриват дори онова, което остава скрито зад числата и датите от стандартните маркировки.

"Този етикет може да се използва при всички продукти, които могат да се развалят. Не става въпрос само за храна; той може да бъде прилаган и при транспортирането на органи, за да се следи дали температурата, условията на съхранение са подходящи", допълва Солвейга Пакстаит.

Според изследване на ООН, 40 процента от произведените хранителни продукти в Съединените щати никога не се консумират. Не по-различна е съдбата на храните в Европа. Всяка година жителите на Стария континент изхвърлят около 100 милиона тона храна. Причината е, че етикетите не са достатъчно добри и в много случаи храната се изхвърля, дори да е годна за консумация. Според Солвейга това може да се промени, ако етикетите станат по-умни. А това означава, купувачите да разбират по най-лесния начин това, което ги интересува. Тоест да получат честен и реален отговор на въпроса: колко прясна е храната?

Автор: Биляна Бонева

Зелена светлина - 7 октомври 2014: Желатинови етикети щадят природата
"Зелена светлина" - 07.10.2014

РЕКЛАМА