Властта в медиите

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Как изглежда властта в медиите и новите събития родиха ли нови медийни герои? Това попитахме изпълнителният директор на фондация "Медийна демокрация" Орлин Спасов в студиото на "Още от деня". Фондацията излезе с медиен мониторинг за 2013 година, а частта на Спасов бе озаглавена "Годината, в която информацията полудя".

"Настанаха много сериозни преобръщания в подредбата на начина, по който присъстват някои ключови политически лидери в медиите през 2013 година. Но аз си позволих тази шега в заглавието с полудялата информация, защото 2013 година наистина беше особена по отношение на медиите, тъй като зрителите и читателите попаднаха в истинска информационна лавина, в информационно цунами", обоснова се Орлин Спасов. Той подчерта, че през миналата година границата между традиционни медии и онлайн медии вече подчертано се е размила, "тъй като дори Фейсбук се превърна в много сериозен източник на информация, почти в една информационна агенция".

Мониторингът показа размяна в челните позиции по количествено присъствие в медиите, като на първо място застана Пламен Орешарски, а на второ слезе Бойко Борисов.

vlcsnap-2014-02-05-18h00m45s62

"Борисов присъстваше изключително активно, той дълги години наред водеше в количественото си присъствие в медиите, а и разчиташе на своята харизма. Докато сега като че ли имаме един друг тип, бих казал нехаризматичен тип лидерство, което разбира се не пречи на сегашния министър-председател да оглави класацията за най-споменавана фигура в медиите. Това наистина е така за 2013, той измества Борисов и разбира се това донякъде е нормално, тъй като човека който има най-голямата отговорност за актуалната власт той би трябвало да присъства най-активно", обясни Спасов.

Според него голямото присъствие и сега на Борисов е изненада, но следващата изненада идва и от факта, че споменаването му в медиите вече не е толкова позитивно.

vlcsnap-2014-02-05-18h04m13s112

"Имаме изменено отношение по отношение през 2013, тъй като неговият медиен рейтинг - това е отношението, което се получава между позитивното и негативното съобщаване за дадена политическа фигура - за първи път е отрицателен при Бойко Борисов. Той дълго време се радваше на едно много позитивно отношение в медиите", коментира Орлин Спасов.

Смяната на медийните позиции спрямо определени политици не се случва за пръв път, отбеляза той.

"Отново видяхме как една голяма част от влиятелните български медии много рязко промениха отношението си. Така да се каже за 24 часа те се обърнаха на 180 градуса. И именно тези медии, които бяха през 2012 година най-позитивно настроени и най-подкрепящи ГЕРБ и Бойко Борисов сега са в основата на натрупването на негативно отношение към него", добави още Спасов.

Друг интересен факт според специалистът е, че изследване, направено през декември 2013 година сочи, че едва един от всеки седем граждани вярва, че медиите са свободни. Освен това Спасов посочи, че съществуването на телевизии, собственост на политически партии, е прецедент за Европа и това се допълва от фактът, че в една от тях журналистическият елит са всъщност част от съответното партийното ръководство.

Част от мониторинга бе и наблюдението над обществените медии.

"Нашият анализ за 2013 година показа, че БНТ и БНР заемат много добра позиция на българската медийна сцена и те са на път да се превърнат в един ролеви модел за качество и разнообразие и плурализъм на съдържанието", коментира Орлин Спасов.

Последни броеве

Пишете ни
x

Сигнализирайте нередност

и/или

Разрешени формати: (jpg, jpeg, png). Максимален размер на файла (25 MB). Можете да качите максимум 5 файла.

** Тези полета не са задължителни.

captcha Натиснете върху картинката, за да смените генерирания код.
Трябва задължително да въведете кода от картинката
< Назад