Пропуски в сигурността при при влаковата композиция от Хитрино

Темите в предаването:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Експертите на спецзвеното за разследване на влакови катастрофи към министерството намират и в двата локомотива скъсани пломбите на устройството за бдителност. Те са били прикрити като здрави и редовни, което е грубо нарушение. От направения анализ става ясно, че устройството и на двете машини е било изключвано в случаите, когато локомотивът е бил втори в състава.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Може би това е една порочна практика, която в предприятието е установена с времето.

Всеки железопътен превозвач трябва да има служител, който периодично да проверява и контролира целостта на пломбите. Локомотивните бригади при приемане на машината също са длъжни да направят проверка.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: В такива ситуации, ако е нарушено, самият локомотив няма право дори да излиза в експлоатация.

Съгласно нормативните актове третият машинист също трябва да реагира при известяване на устройството за бдителност. Системата e направена така, че ако машинистите не реагират своевременно на известяването, влакът спира принудително. Според експертите разпломбирането може да бъде хипотетична причина за безконтролното нарастване на скоростта преди дерайлирането.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Нормативната уредба не го освобождава да си почива така или иначе и той трябва да следи сигнализацията по време на движението на влака.

Оказва се обаче, че вторият локомотив е бил английско производство и е направен за ляво управление. Когато локомотивът е бил втори в състава и той е управляван само от един машинист, наблюдението на сигналите е било затруднено.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Реално машинистът се пада от лявата страна, а не от дясната. А при нас сигнализацията е отдясно и той просто няма как да следи сигнализацията, ако отдясно няма помощник да му подсказва всички сигнали и той да ги повтаря.

За разследващите поведението на машинистите между гара Плиска и Хитрино е необяснимо. Отсечката е почти 20 километра, а максималната скорост 70 км в час. Данните от записващите устройства са установили резки пикове и спадове в скоростта на композицията, която е тежала близо 1 800 тона.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: За един професионалист това е недопустимо. Между 65 и 70 километра в час е допустимо да имат отклонения.

Според окончателния доклад последните 3000 километра преди инцидента записът на скоростомера отчита необяснимо нарастване на скоростта. Намаляване на скоростта е регистрирано, когато влакът се къса между 6-ти и 7-ми вагон.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: За мен това е самоубийство.

Според обвинението на прокуратурата машинистите са преминали през гара Хитрино с двойна по-висока скорост от разрешената до 40 км/ч.

Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор: Машинистите не се признават за виновни и се възползват от правото си да не дават обяснения. Ако решат да дадат такива обяснения, ще ги чуем в съда.

От спецзвеното за разследване на катастрофи намират в кабината на първия локомотив два пътни листа.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: И в двата разписани едни и същи фактологични данни за един и същи влак, за едно и също време.

Пътният лист се връчва в офиса на фирмата превозвач в гара Русе-север, след като на локомотивната бригада е проведен инструктаж и проверка с дрегер преди дежурството. Той трябва да има и печат от дежурния депомайстор, че машинистите са годни за работа.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Там им се предлага пътен лист без той да бъде регистриран и без да има печат, който да гарантира, че тези машинисти са здрави и че могат да управляват локомотив.

Пътният лист съдържа цялата важна информация, свързана с композицията - като например, имената на машинистите, времето на движение и тонажа. В доклада на комисията е записано, че липсата на заверка и печат на годност на пътния лист е цитирам "предпоставка за подмяната му с друг".

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: При тях пътният лист се завежда тогава, когато на тях им приключва повеската и се приберат в основното депо и си предадат пътния лист. Той тогава бива осчетоводен - нещо, което в практиката и теорията е несъвместимо.

Разследващите са установили и друго нарушение. След направената справка в Европейския виртуален регистър за возилата се констатира, че има допуснати нередности в регистрацията на 13 цистерни към датата на инцидента. Те са румънска собственост и не фигурират в регистъра, а също така и няма вписано лице отговорно за поддръжката. 8 от тях са дерайлирали. Регистрацията е задължителна за всички страни членки на ЕС.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Освен, че не фигурират във виртуалния регистър, което не им дава право да се движат и на румънската жп. инфраструктура, а какво остава и да пресичат граница. Тук се установи и една разлика в цифровите кодове.

Оказва се, че серийният номер на 16 броя цистерни започва с 84. Това означава, че могат да се движат само във вътрешността на железопътната администрация, в която са регистрирани.

Д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: Което не позволява на този вагон да преминава през граница. Той може да оперира само в румънската инфраструктура. Дори румънският орган по безопасност явно не проявил достатъчно контрол.

Разследващите са направили запитване до румънските власти относно цистерните, но без резултат. На 12 януари обаче вагоните вече били регистрирани в системата. В доклада се уточнява, че след проверка се установява, че цистерните са били технически изправни.

От фирмата собственик на влаковата композиция отказаха да застанат пред камерата ни преди началото на съдебния процес. Оттам все още нямат коментар на доклада. Относно инцидента в писмо до БНТ от фирмата уточняват, че също водят паралелно разследване, в което са ангажирани чуждестранни специалисти. Тяхната версия се различава от тази на прокуратурата, която прехвърля вината на машинистите заради двойно превишената скорост.