Полет над гениалността: Милош Форман

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Проф. Божидар Манов определи Милош Форман като "висок стандарт в киното", изключителен режисьор, много талантлив човек..

Проф. Божидар Манов:
"Наричат го чешко-американски режисьор заради двата големи периода в неговата работа - през 60-те години в бивша Чехословакия, когато прави знаменитите си три игрални филма "Черен петър", "Любовта на русокосата" и "Балът на пожарникарите" /"Пожар, момичето ми!"/ - великолепни, деликатни, елегантни комедии с перфектен хумор, заразена марка за Форман, и същевременно в тази привидно мека, деликатна комедийна ситуация - ясни четливи диагнози на социалната картина на чехословашкото общество и време тогава... И когато се установява като американски режисьор, започва вторият му, изключително продуктивен период, като при това нека отбележим: той се включва в американското кино през 70-те години. В 71-ва прави "Излитане" - първия му американски филм, който веднага има голяма награда на фестивала в Кан - не "палмата", но втората след нея, и след това "Полет над кукувиче гнездо" - изключителен филм... После "Коса" - изключителен антивоенен мюзикал, гениален филм... "Амадеус" - тука всички стават прави... заради Амадеус, но и заради целия екип начело с Форман... Междувременно "Рагтайм" и други..."
Според Манов Милош Форман дефинира професията на режисьора, която има две нива: първото е занаят, който се учи, а второто - талантливо човекознание, което не се учи, а е дадено от бога. Освен да организира блестящо компонентите на съдържанието, той изважда на преден план блестящи актьори, които по някакви причини са останали в миманса.

Според доц. Петя Александрова Милош Форман е двоен стандарт за нас. От една страна той е "това, което говорим за него като ярък представител на чешкото кино" - представител на едно национално самочувствие и национално постижение и на една цяла школа в най-добрия ѝ период.

"А другата страна е тогава, когато той се интегрира в американското кино, да го кажем, в световното кино... и когато той постига практически това, което може да се постигне най-много... да кажем, примерно, за филма "Полет над кукувиче гнездо" той постига, дето само три филма са успели /да го направят/ т. нар. "голям шлем" - да получи "оскар" за петте най-важни категории - филм, режисьор, сценарий и главни роли."