Ретроспективна изложба "Балет" на Димитър Киров във Варна

Темите в предаването:

В предаването
Части от предаването
Всички броеве

Преди повече от половин век младият тогава пловдивски художник Димитър Киров открива първата си самостоятелна живописна изложба. Темата ѝ "Балет" е посветена на първото издание на Международния балетен конкурс във Варна. Днес ДиКиро вече не е сред живите, но благодарение на съпругата си Русалия Кирова, отново е сред нас с творбите си.

Русалия Кирова: Той работеше непрекъснато и смятам, че хората трябва да го виждат. Това, което имам в къщата си, ето 40 картини съм дала тук, освен това и в музея му има и по този начин той съществува за мен.

Балерината си спомня за първите си срещи с бъдещия си съпруг. ДиКиро се влюбва в Русалия, а с нея се влюбва и в балета.

Русалия Кирова: Той дойде в Москва и за първи път видя руския балет в Болшой театър и това страшно му подейства и тогава направи първите картини в Пловдив в ателието си, след като направи скици в Москва.

Кирова си спомня как благодарение на тези картини, той е успял да пробие и да се докаже във време, в което за свободолюбивите творци у нас това е било много трудно. Може би и затова танцът никога не спира да вълнува ДиКиро.

Въпреки личните си пристрастия към музиката и балета Русалия Кирова е подбрала в изложбата и творби с друга тематика, сред които някои от неговите изгорели икони. Димитър Киров е известен и със своите портрети. Рисувал е всички участници в балетния конкурс, както и приятелите и близките си хора. В изложбата във Варна можем да открием и образа на световноизвестния мим Марсел Марсо, с когото семейството се среща в Париж.

Русалия Кирова: Станахме приятели и всяка година си пращахме картички, които мъжа ми рисуваше, а и той също рисуваше и посвещаваше на нас.

Русалия Кирова споделя, че е щастлива, защото упражнява професията си и това ѝ носи безкрайно удовлетворение. Другата ѝ голяма любов остава творчеството на съпруга ѝ. Всяка година тя организира негови изложби в Пловдив, а и в други градове в страната, подарява негови картини на млади балетисти, за да развие в тях любов към красивото. Казва, че така поддържа връзката си с него жива, защото тя се е основавала на любовта към изкуството.